Klub Sympatyków Rudy Pabianickiej

.

rudzka czytelnia

Ruda Pabianicka - Historia komunikacji w latach 1901 - 1996

(część 6)

Opracowanie: Wojciech Dębski Łódzkie tramwaje i autobusy

W pierwszej połowie lat 90. XX w. rozpoczęto modernizację ul. Pabianickiej (czynności z wysiedleniem mieszkańców trwały od 1988 r.). Do 1997 r. na odcinku od ul. Leszczowej do do zajezdni Chocianowice wybudowano drugą jezdnię po zachodniej stronie torowiska oraz nowy wiadukt nad rzeką Ner. Całkowicie przebudowano również samo torowisko i sieć trakcyjną.

Pierwszy nowy tor od ul. Leszczowej do Starorudzkiej (w kierunku Chocianowic) oddano do eksploatacji 14 listopada 1994 r. W dniach 10 - 14 listopada kursowały na ul. Pabianickiej autobusy zastępcze. Tramwaje linii 11 zawracały na rondzie Lotników Lwowskich, linie 18 i 27 skierowano przez rondo do pętli Kurczaki, a linię 26 przez rondo do pl. Niepodległości. Linia 41 była w tym czasie zawieszona i zastępowały ją autobusy MKT.

Drugi tor (w kierunku centrum) podłączano w dniach 19 - 21 listopada. Linia 41 jeździła wtedy z Pabianic do pętli Popioły.

28 lutego 1995 r. rozpoczęto budowę przejścia podziemnego na ul. Pabianickiej przy Dubois. Skrzyżowanie wyłączono z użytku. Ruch tramwajów odbywał się po jednym torze. Autobusy linii 62 i 63 skierowano do pętli na Chocianowicach. Na ul. Dubois uruchomiono linię Z1, która kursowała od pętli Zatokowa ulicami: Dubois, Starogardzką, Odrzańską, Pabianicką do pętli Chocianowice. Autobusy 62 i 63 wróciły na swoje trasy 20 czerwca.

W dniach 9 - 11 czerwca 1995 r. podłączano nowy tor w kierunku Chocianowic - od ul. Starorudzkiej do Dubois (w kierunku przeciwnym wagony jeździły starym torem jeszcze ponad rok). Przez trzy dni miejsce tramwajów linii 11, 18, 26, 27 na ul. Pabianickiej znów zajęły autobusy zastępcze. Linię 41 skierowano tym razem z Pabianic do pętli Skrajna.

14 czerwca 1995 r. zawieszono kursowanie linii 26.

Latem 1996 r. remont ul. Pabianickiej dotarł do skrzyżowania z ul. Rudzką. Likwidację trasy tramwajowej na Rudzkiej zaplanowano na 21 lipca. Z powodu niedokończonych przystanków dla autobusowej linii 50 termin dwukrotnie przesuwano.

Treść tabliczek informacyjnych umieszczanych na przystankach wzdłuż ul. Pabianickiej i Rudzkiej; 21.07.1996 r.

.

www.000webhost.com